Άγιος Ιερώνυμος, Πατέρας της Δυτικής Εκκλησίας

Σύγχρονος του Αμβρόσιου είναι ο άλλος μεγάλος εκκλησιαστικός δάσκαλος της Δύσης, ο Ευσέβιος Σωφρόνιος Ιερώνυμος, που γεννήθηκε στη Στριδώνα της Δαλματίας γύρω στο 345/348 μ.Χ. 14Ταξιδεύει στη Ρώμη σε μικρή ηλικία και σπουδάζει τη λατινική λογοτεχνία δίπλα στον σπουδαίο γραμματικό Αίλιο Δονάτο. Βαπτίζεται εκεί, και κατά τη διαμονή του στην αυτοκρατορική πρωτεύουσα, στους Τρεβήρους, παίρνει την απόφαση να αφοσιωθεί στον μοναχισμό. Από την Ακυληία, ξεκινάει ένα προσκυνηματικό ταξίδι στην Ιερουσαλήμ, αλλά μία αρρώστια τον υποχρεώνει να μείνει για κάποιο χρονικό διάστημα στην Αντιόχεια. Κατόπιν αποφασίζει να ζήσει για περίπου τρία χρόνια ως αναχωρητής στην έρημο της Ανατολικής Συρίας, στη Χαλκίδα, και παράλληλα βελτιώνει τις γνώσεις του στα ελληνικά και μαθαίνει  εβραϊκά από κάποιον μοναχό ιουδαϊκής καταγωγής.

Στην Αντιόχεια παρακολουθεί παραδόσεις του Απολλινάριου από τη Λαοδικεία αναφορικά με την ερμηνεία της Αγίας Γραφής και χειροτονείται ιερέας από τον επίσκοπο Παυλίνο. Κατά τη Σύνοδο ieronimosτης Κωνσταντινούπολης (381 μ.Χ.), ακούει με προσοχή τον Γρηγόριο Ναζιανζηνό, τον κερδίζει όμως ο Ωριγένης, του οποίου μάλιστα ορισμένα συγγράμματα μεταφράζει. Ακολούθως επιστρέφει στη Ρώμη συνοδευόμενος από τον Παυλίνο και τον Επιφάνιο Σαλαμίνος, διαμένει εκεί για τρία χρόνια και με την ιδιότητα του γραμματέα του πάπα Δάμασου παίρνει εντολή να αναθεωρήσει το κείμενο της λατινικής Βίβλου. Γύρω του σχηματίζεται ένας κύκλος λαϊκών που διακρίνονται για τις τάσεις τους προς τον ασκητισμό, και μεταξύ τους περιλαμβάνονται δύο ευγενείς χήρες, η Μαρκέλλα και η Παύλα. ieronimos2Το 348 μ.Χ., όμως, πεθαίνει ο πάπας Δάμασος και ο Ιερώνυμος πληρώνει το αντίτιμο της κριτικής που άσκησε στον κλήρο της Ρώμης. Όχι μόνο παραβλέπεται η υποψηφιότητα του για το παπικό αξίωμα, αλλά συκοφαντείται ως ύποπτος για ανηθικότητα. Έτσι, εγκαταλείπει τη Ρώμη και με τη συνοδεία της  Παύλας εγκαθίσταται απογοητευμένος στην Αντιόχεια και λίγο αργότερα στην Αλεξάνδρεια. Από το 386 μ.Χ. και ως τον θάνατό του (420 μ.Χ.) διαμένει στη Βηθλεέμ, όπου με την οικονομική αρωγή της Παύλας ιδρύει τρεις γυναικείες μονές και μία ανδρική. Σε μοναστηριακή σχολή συγκροτεί με έξοδα του μεγάλη βιβλιοθήκη και ieronimos3μυεί γόνους επιφανών οικογενειών στη  ρωμαϊκή κλασική γραμματεία. Αλλά ούτε και εδώ θα βρει την πολυπόθητη γαλήνη. Κατά τη διάρκεια των πελαγιανών ερίδων οι αιρετικοί πυρπολούν τις μονές του και το καταστροφικό έργο ολοκληρώνουν οι εισβολές Ούνων, Ισαύρων και Σαρακηνών.

Μεταξύ του 375 και του 377 έγραφε τα εξής στον εύπορο ιερέα Φλωρεντινό στα Ιεροσόλυμα:

«Όπως μου γράφεις, ο αδελφός Ρουφίνος δεν παρουσιάστηκε ακόμα. Αλλά και αν είχε έλθει, αυτό δεν θα βοηθούσε πολύ τον πόθο μου, επειδή δεν θα είχα τη δυνατότητα ναieronimos4 τον δω. Τον χωρίζει από εμένα τέτοια απόσταση, ώστε δεν μπορεί να έλθει εδώ. Γι’ αυτό σε παρακαλώ, και μακάρι να μπορούσες να υποστηρίξεις έντονα την παράκλησή μου, να σου δανείσει για αντιγραφή τα υπομνήματα του μακαρίτη Ρετικίου, του επισκόπου του Αutum, στα οποία διακρίνονται για τη γλωσσική τους καλλιέπεια . Ένας συμπατριώτης του μνημονευθέντος αδελφού Ρετικίου, ο γέροντας Παύλος, μου έγραψε ότι εκείνος έχει ακόμη στην κατοχή του τον κώδικα του Τερτυλλιανού. Παρακαλεί να του επιστραφεί επειγόντως. ieronimos5Σε παρακαλώ επίσης, αν θα μπορούσες, τα βιβλία που δεν έχω στην κατοχή μου και τα οποία αναγράφονται στο σύντομο υστερόγραφο, να τα αντιγράψεις σε πάπυρο μέσω κάποιου αντιγραφέα. Κάνε μου τη χάρη και στείλε μου επίσης την εξήγηση των Ψαλμών του Δαυίδ και το εκτενές βιβλίο για τις συνόδους του αγίου Ιλαρίου, τις οποίες εγώ ο ίδιος έχω αντιγράψει στο Τρηρ με το χέρι μου. Αν εκπληρώσεις την παράκλησή μου, θα μου έχεις κάνει ένα μεγάλο δώρο. Επειδή εμείς, με τη βοήθεια του Θεού, διαθέτουμε μιαν ιερή βιβλιοθήκη με πολλούς κώδικες, γι’ αυτό με τη σειρά σου όρισε τι μπορώ να σου στείλω. Μη φοβηθείς πως με την παράκλησή σου θα μου δώσεις βάρος. Έχω εδώ μαθητές που αφιερώνονται στην τέχνη της αντιγραφής των βιβλίων» (Βιβλ. ΙV, 32-33 · Βιβλιοθήκη, 133).

 

 

 

 

 

Ιστορικό πλαίσιο: Βυζαντινή Εποχή
Όνομα/Προσωνυμία: Eusebius Sophronius Hieronymus (Ευσέβιος Σωφρόνιος Ιερώνυμος)
Ιδιότητα/Αξίωμα: Πατέρας της Δυτικής Εκκλησίας
Τόπος γέννησης: Στριδώνα
Τόπος δράσης: Ρώμη
Αντιόχεια
Αλεξάνδρεια
Βηθλεέμ
Χρόνος γέννησης: 345-348 μ.Χ.
Χρόνος θανάτου: 420 μ.Χ.
Αναφέρει: Πρόσωπα
Αμβρόσιος, Αυρήλιος, εκκλησιαστικός συγγραφέας
Τερτυλλιανός Κόιντος Σεπτίμιος, συγγραφέας
Ωριγένης, φιλόσοφος
Επιφάνιος, εκκλησιαστικός συγγραφέας
Εικόνες
Από την έκδοση: Ιερώνυμος, «Commentaria in Bibliam», Βενετία, 1498.
Ο άγιος Ιερώνυμος στο εργαστήριο του (15ος αιώνας). Dijon Bibliothèque Municipale, ms. 8,f. 6V.
Από την έκδοση: Ιερώνυμος, «Epistolae», Μάιντζ, 1470.
Από την έκδοση: Ιερώνυμος, «Epistolae», Φερράρα, 1497.
Ο άγιος Ιερώνυμος κατά την επεξεργασία της «Βουλγάτας», ξυλογραφία από την έκδοση: «Biblia vulgarizata», Βενετία, L. Giunta, 1490, 6r.
Ο άγιος Ιερώνυμος στο εργαστήριό του. Φρέσκο το Γκιρλαντάιο, Φλωρεντία, Cenacolo di Ognissanti, 1494.
Αναφέρεται από: Πρόσωπα
Βέδας ο Σεβάσμιος, συγγραφέας
Ντε Μπέρυ, Ρίτσαρντ, φιλόβιβλος
Λούπους της Φερριέρ, λόγιος & συλλέκτης βιβλίων
Αυγουστίνος, ιερός, θεολόγος & φιλόσοφος
Ωριγένης, φιλόσοφος
Έρασμος, λόγιος
Βιβλιοθήκες
Βιβλιοθήκη του Μαλατέστα στην Τσεζένα
Καθεδρικός ναός του Βύρτσμπουργκ
Αββαείο του Αγίου Γάλλου
Αρχιτεκτονική
Η Βιβλιοθήκη του Εσκοριάλ
Η Βιβλιοθήκη του δούκα Φεντερίκο ντα Μοντεφέλτρο στο Ουρμπίνο
Σημειώσεις: Η ακριβής τοποθεσία της Στριδώνας είναι άγνωστη.
Άδεια χρήσης: Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Όχι Παράγωγα Έργα 4.0 Διεθνές (CC BY-NC-ND 4.0)
Δικαιώματα: Το λήμμα αποτελεί πρωτότυπη επιστημονική εργασία της ομάδας ανάπτυξης του ψηφιακού χώρου «Περί Βιβλιοθηκών».
Εμφανίζεται στις συλλογές:Πρόσωπα
Προβολή λιγότερων
Εικαστικό Υλικό
Προβολή λιγότερων